کد مطلب:223865 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:136

ترجمه حدیث اثبات نبوت خاصه
حضرت امام رضا علیه السلام در حضور مأمون و علمای بزرگ آن عصر در مرو از رأس الجالوت پرسیدند رأس الجالوت تو چگونه پیرو پیغمبرت موسی بن عمران شدی؟

رأس الجالوت - موسی معجزاتی آورد كه قبل از او كسی نیاورده بود.

امام علیه السلام - مثل چه؟

رأس الجالوت - مانند شكافتن دریا، منقلب نمودن عصا باژدها، زدن عصا بر سنگ و آب بیرون آوردن، نشان دادن ید بیضا برای مردم و سایر علاماتی كه دیگران قادر به آوردن مانند او نشوند.

امام علیه السلام - راست است حجت بر نبوتش این آیات تسع و معجزات نه گانه او بود بنابراین منطق تو هر كس ادعای معجزه كند و كاری كند كه دیگران از آوردن آن عاجز باشند او نبی و پیغمبر است و باید باو گروید.

رأس الجالوت - نه بجهت آن كه موسی بی نظیر بود و ما مجبور نیستیم كه هرچه می گوید می پذیریم مگر آنكه مانند آنچه موسی آورده بیاورد.

امام علیه السلام فرمود پس شما چگونه پیغمبران سلف موسی معتقد هستید در حالی كه آنها دریا را نشكافته و از سنگها و چشمه آب بیرون نیاوردند و دست خود را مانند موسی بیضا



[ صفحه 280]



ننمودند و عصا را بمار منقلب نكردند؟

رأس الجالوت - بلی گفتم هر زمان كه پیغمبراتیان نماید یعنی شرایط حاضر ایجاب كند كه معجزه ای مانند معجزات موسی یا شبیه بآن آورد واجب است تصدیق آن پیغمبر!!

امام(ع) - ای رأس الجالوت پس چه چیز مانع شد كه شما بنبوت عیسی اقرار نكردید و حال آنكه با شرایط موجود مرده زنده می كرد و ابراء اكمه و ابرص را شفا داد و از گل مرغی ساخت و در آن دمید باذن خدا بصورت مرغ زنده درآمد؟

رأس الجالوت - می گویند كرد اما ما ندیده ایم.

امام(ع) - تو مگر معجزات موسی را دیده ای كه باو گرویده ای؟

رأس الجالوت - ندیده ام ولی از ثقات مردم شنیده ام و از اصحاب موسی تا كنون مرتب نقل شده كه آن حضرت چنین و چنان كرده است.

امام(ع) - همان خبر را شما از حضرت عیسی و معجزات او شنیده اید چرا اقرار به نبوت عیسی نمی كنید چرا تصدیق موسی را بر تصدیق عیسی علیه السلام رحجان می دهید؟

رأس الجالوت - ساكت و متحیر شد.

امام(ع) - فرمود همین جریان از معجزات و خرق عادات و نقل ثقات اصحاب بتواتر از حضرت محمد بن عبد الله صلی الله علیه وآله وسلم خاتم النبیین رسیده است چرا بنبوت او و خاتمیت او اقرار ندارید؟ پیغمبر خاتم یتیمی بود كه چوپانی می كرد نه درس خوانده و نه معلم دیده و نه كتاب مطالعه كرده با وجود این قرآنی آورد كه تمام مكتب های جهان را تعطیل كرد.



یتیمی كه ناخوانده ابجد درست

كتب خانه ی هفت اقلیم شست



و در آن كتاب از قصص انبیاء سلف و تاریخ آنان و تمام جزئیات زندگانی پیغمبران خود و اقوام معاصر آنها خبر داد و حرف بحرف اخبار مردان بزرگ گذشته را برای مسلمین بیان فرمود و همچنین از آینده خبر داد تا روز قیامت و از اسرار و رموز حیات و زندگانی اجتماعی و تعلیمات تربیتی همه را یك یك اطلاع داد و آنقدر معجزه آورد كه تمام مردم عربستان و كشورهای مجاور قبول كردند نبوت و اعجاز بی انتهای او را و همه آن اخبار بتواتر بمن و شما رسیده است، چرا قبول نمی كنید؟

رأس الجالوت - گفت اخبار حضرت عیسی و حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم نزد ما بصحت نپیوسته است؟



[ صفحه 281]



امام(ع) - فرمود پس شهودی كه به نبوت عیسی و محمد شهادت داده اند و بتواتر نقل شده شهادت زور بود!

رأس الجالوت - ساكت ماند و متحیر شد زیرا ترجیح بلامرجح داده و تصدیق و اغراقش بیكی دون دیگری دلیل و رجحانی نداشت.